– Dedikeret Server –

Dedikeret Server

En dedikeret fysisk server er nærmest det ældste serverprodukt en hostingudbyder kan diske op med i dagens hostingmarked, idet de fleste servere i dag er virtuelle servere.

Dog findes der stadig et stort behov for at leje dedikerede fysiske servere når de virtuelle instanser ikke kan levere den kraft og saft som dedikeret hardware kan.

Fysisk hardware har stadig førerpositionen, når det kommer til drift af web og SQL server løsninger med et meget stort antal besøg og redaktører, sålænge der er tale om drift af enkelt server løsninger.

Her kommer virtuelle servere simpelthen til kort, men kan dog stadig spille en lille rolle som ekstra web- og cache servere, når der eksempelvis er tale om en større teknisk Web Content Management System (WCMS) løsning, hvor disse sættes op parvis via load balancering.

3-300x272

Dimensionering af hardware

Dedikeret hardware findes i alle afskygninger, så det er med at vælge rigtigt når man bestiller sig en fysisk server, da der som oftest er et ønske om at kunne skalere hardware enheden på et tidspunkt når ressourcerne bliver knappe, som kravene til den stiger.

Det er en helt naturlig ting, at hostingudbyderen tager ansvar og deltager i den initielle design og rådgivningsfase, når der skal besluttes hvilken hardware løsning kunden skal gøre brug af ved større server installationer.

Vores søsterselskab CloudNordic ApS tilbyder hardware skalering som en fast bestanddel af deres tilbudsgivning.

Klik her for at lære mere om CloudNordic ApS tanker omkring dedikerede hardware løsninger.

 

Service Level Agreement (SLA)

Alle dedikerede server løsninger bør understøttes af en Standard Level Agreement (SLA) aftale, medmindre kunden har brug for specielle driftsforhold, hvor et allongetillæg som oftest vedlægges standard aftalen som et supplement, hvori de udvidede vilkår er specificeres.

Her er et overblik over de ting en standard Service Level Agreement (SLA) som minimum bør indeholde.

switch-turn-off-iconTeknologi
En beskrivelse af de tekniske løsninger og den løbende vedligeholdelse, der tilbydes af den valgte teknologi
share-2-iconSoftware
En beskrivelse af hvordan de dedikerede server løsninger bliver løbende sikkerhedspatched
24-hours-phone-iconOvervågning
En beskrivelse af at alle løsninger løbende overvåges og respons er sikret via en 24/7 tekniker standby
phone-iconHelpdesk
En beskrivelse af adgang til online helpdesk og support systemer, herunder hvordan de understøttes
settings-icon99,9% oppetidsgaranti
En beskrivelse af den oppetid, der følger de services, som er understøttet af den tilbudte standard Service Level Agreement (SLA) aftale
ok-shield-iconSikkerhed
En beskrivelse af om alle dedikerede server løsninger er sikret med seneste antivirus definitioner og dertil løbende sikkerhedsscannes

 

Muligheder ved leje af en enkelt server

Vælger man at leje en enkelt dedikeret server, omend den er virtuel eller fysisk, vil man alt efter hardware bestykningen kunne implementere alskens applikationer og funktioner.

Her er et par eksempler.

  • Kombineret web og SQL server, såsom Apache / MySQL eller IIS / MS-SQL server
  • Collaboration server, såsom Microsoft Sharepoint
  • E-mail server, såsom Microsoft Exchange
  • Cache Server, såsom Varnish Cache Server
  • Load Balancer
  • VPN enhed
  • Servers

 

Muligheder ved leje af flere servere på en gang

Hvis man lejer flere servere på en gang, kan man bygge et utal af forskellige tekniske løsninger.

Herunder er et par eksempler herom.

  • Et Microsoft Active Directory (AD) setup med domæne controller inklusive AD Trust og VPN mod egen lokation, fil og printserver, Sharepoint, CRM og Exchange mailserver
  • En Microsoft Dynamics ERP løsning, bestående af AD server, Dynamics server og SQL server
  • En Remote Desktop (RDP) løsning, med virtuelle skriveborde til virksomhedens ansatte, bestående af AD servere, fil og printserver, Sharepoint, CRM og Exchange mailserver
  • En Sitecore Content Management Server (CMS) løsning, bestående af webserver, SQL server og Direct Marketing Server (DMS) i kombination

Det er således kun fantasien (og økonomien) der sætter for hvad man kan bruge en dedikeret server til, og de fleste kunder vi taler med har da også allerede en god idé om hvad de ønsker sig, hvilket giver os mulighed for at rådgive på det tekniske niveau, således at de opnår en optimal løsning fra første færd.

 

Kontakt os helt uforpligtende

Vi tilbyder et uforpligtende møde, hvor vi kan drøfte den løsning som passer bedst til Jer, herunder om den bør være fysisk eller virtuel server baseret. Der er faktisk mange gode penge at spare, når man skal sammensætte hardware korrekt, der skal kunne fungere uændret over en længere hostingaftale. Ring og hør nærmere.

Kontakt os på telefon +45 – 70 22 00 25 eller send en besked til os via vores online formular, ved at klikke på knappen her nedenfor, så vender tilbage hurtigst muligt.

Klik her for at komme i kontakt med og sende os en besked.

Læs mere

Consulting
Få et overblik over de forskellige serviceydelser vi tilbyder vores klienter

Rådgivning
Læs om hvorledes vores konsulenter rådgiver vores klienter indenfor ISO/IEC 27001 ISMS implementering og it-sikkerhed

Projektledelse
Vores konsulenter er certificerede projektledere indenfor Six Sigma, PRINCE2 og Lean med fokus på forberedelse af dokumentation mod en ISO/IEC 27001 ISMS it-sikkerheds revision

ITSM services
Ved brug af vores IT Service Management (ITSM) services kan Jeres virksomhed leje en professionel IT chef uden social omkostninger

Service Delivery Management
Enterprise Hosting kunder fortjener en Service Manager, der fortæller dem alt om deres driftsforhold

Kontakt NetQuest ®

Telefon: +45 - 70 22 00 25
E-mail: info@netquest.pro

NetQuest ApS
Herstedvang 8
DK-2600 Albertslund
Denmark