– PaaS –

Platform as a Service (PaaS)

Med indførsel af Cloud begrebet fulgte der en myriade af øvrige begreber med, hvoraf Platform as a Service (PaaS) hører til.

Platform beskriver en service, hvor en hostingudbyder sikrer ansvaret for driften af såvel infrastruktur som applikationsafvikling, hvor man som kunde ikke længere skal tænke på om disse virker eller ej.

Som kunde kan man efterfølgende koncentrere sig om videreudviklingen af løsningen, hvor man selv har ansvar fra applikationen og videre derfra.

PaaS begrebet bruges som ofte i sammenhænge med Private Cloud løsninger.

cloud-servers

Abonnement og opsigelsesvarsel

I en verden af nye Cloud Services ude i Internet skyen, er det faktisk vitalt at vælge rigtigt udfra det behov man søger, da der ofte er tale om abonnementer med et langt opsigelsesvarsel og dermed mulighed for økonomisk tab, skulle man have valgt forkert.

Da der findes en ren urskov af Cloud udbydere verden over, er det væsentligt for virksomhedens økonomi at man vælger rigtigt første gang.

Derfor kan det som oftest godt betale sig at brug tid på at undersøge hvilke muligheder man har udfra hver type af Cloud løsning, om den er baseret på IaaS, SaaS, DaaS eller PaaS ydelser.

Nogle Public Cloud udbydere tilbyder helt ned til minutafregning og andre måneds abonnement, imens Private Cloud løsninger typisk er måneds- eller kvartalsafregnet baseret på en serviceaftale over flere år.

 

Hvad er Cloud services og hvem har ansvaret

Internettet er spækket med nye funktioner og applikationer, der populært er kaldt ‘Cloud Services’, der ofte skaber flere spørgsmål i valg af løsning end andre.

Her er et par stykker af slagsen, som man bør stille sig selv inden man går igang.

  • Hvordan vælger man den eller de services, der passer bedst til den virksomhed man repræsenterer ?
  • Hvordan kan man være sikker på at både indhold og funktion altid er tilstede, hvis man vælger at flytte til skyen med nogle af virksomhedens data og services ?
  • Mon der overhovedet er nogen som vi kan kontakte, skulle der være nedbrud på løsningen ?
  • Hvordan klager man, hvis man ikke er tilfreds med den ydelse der er bestilt ?
  • Mon vi får tildelt en fast kontaktperson eller skal vi istedet ind over en fælles helpdesk funktion hvergang, og forklare forfra om hvem vi er, og hvad vores løsning går ud på ?
  • Mon man får penge tilbage, hvis udbyderen ikke kan leve op til deres salgs- og leveringsbetingelser ?
  • Hvor langt er vores opsigelsesvarsel, hvis vi nu ikke er tilfredse med den ydelse vi har bestilt ?

Det kræver mandsmod at gå igang med de juridiske forhold omkring Cloud løsninger, idet der kan være tale om en Cloud udbyder som befinder sig i udlandet, hvor der gælder andre love end i Danmark.

Her kan man pludselig ende i en situation, hvor man skal søge lov og ret under et andet lands værneting.

Det er derfor en god idé grundigt at undersøge disse forhold inden man foretager sin bestilling. Vores konsulenter og rådgivere kan være behjælpelige med at rådgive herom.

Klik her for at læse mere om hvordan vores konsulenter og rådgivere arbejder.

 

Spørgsmål man bør stille sin Cloud udbyder

Her er et par gode spørgsmål man bør stille sig selv og ikke mindst den leverandør af Cloud Services, som man overvejer at gøre forretning med.

  • Hvorhenne i verden er data placeret når vi gør brug af den ønskede Cloud Service ?
  • Er vores data 100% separeret fra andre kunders data ?
  • Er der lovgivning, der tillader 3. part adgang til vores virksomhedsdata, såsom fremmede landes efterretningsvæsen eller lignende ?
  • Kan vi være 100% sikre på at vores data bliver slettet helt, hvis vi på et tidspunkt vælger at opsige vores abonnement ?
  • Tages der sikkerhedsbackup af vores data, med hvilken frekvens og varighed gemmes disse
  • Hvor er sikkerhedsbackup placeret fysisk ift. vores data’s reelle placering ?
  • Hvor hurtigt kan vi forvente at få data restored, skulle vi komme til at slette dem ?
  • Er Jeres løsning godkendt ifa. ISAE 3402, SAS70, PCI, ISO9000 eller lign. international revisor godkendelse af data sikkerhed og drift ?
  • Er Jeres løsning placeret i redundante datacentre og er data ligeledes clustered over disse lokationer ?
  • Hvis der er fejl og svigt på Jeres datacenter, er Jeres service så redundant og i hvilket omfang kan vi få fat i vores data ?

Der er et utal af andre spørgsmål man bør stille sin leverandør, især hvis der er tale om vitale applikationer og data sikkerheden omkring virksomhedens drift og virke.

 

Kontakt os for et uvildigt og uforpligtende møde.

Giv os et kald på +45 – 70 22 00 25 for at møde os helt uforpligtende, hvis I skal igang med at vælge en Cloud løsning i Jeres virksomhed.

Her kan vi sammen kan se om der er belæg for et videre samarbejde, hvor vi ikke kun hjælper Jer med at træffe den rette afgørelse, men ligeledes kan assistere med at vise Jer de forskellige muligheder og leverandører, der findes indenfor Cloud Services ift. de funktioner, som I påtænker at flytte ud i skyen.

Herunder kan vi allerede nu hjælpe Jer med, at forstå begreber, såsom forskellen på PublicPrivate og Hybrid Cloud løsninger, og om den ene slags er mere sikker end den anden.

Klik her for at komme i kontakt med og sende os en besked.

Læs mere

Consulting
Få et overblik over de forskellige serviceydelser vi tilbyder vores klienter

Rådgivning
Læs om hvorledes vores konsulenter rådgiver vores klienter indenfor ISO/IEC 27001 ISMS implementering og it-sikkerhed

Projektledelse
Vores konsulenter er certificerede projektledere indenfor Six Sigma, PRINCE2 og Lean med fokus på forberedelse af dokumentation mod en ISO/IEC 27001 ISMS it-sikkerheds revision

ITSM services
Ved brug af vores IT Service Management (ITSM) services kan Jeres virksomhed leje en professionel IT chef uden social omkostninger

Service Delivery Management
Enterprise Hosting kunder fortjener en Service Manager, der fortæller dem alt om deres driftsforhold

Kontakt NetQuest ®

Telefon: +45 - 70 22 00 25
E-mail: info@netquest.pro

NetQuest ApS
Herstedvang 8
DK-2600 Albertslund
Denmark